SiteVision-bloggen

Publicerat: 2019-01-14

Gärna en ny sajt – men först en rejäl förstudie

Förstudien är viktig, men den ifrågasätts av allt från forskare till plattformsleverantörer. De har inte rätt, men de har en poäng. En förstudie som inte ger resultat att agera på i både utvecklingsprojekt och förvaltning kan du lika gärna strunta i.

Fredrik Wackå

I transparensens namn ska jag väl först säga att jag jobbar mycket med förstudier, så jag är partisk. Men det betyder också att jag har sett och diskuterat fler förstudier än många andra, och det finns gott om exempel på förstudier som är helt meningslösa.

Forskningen kan ge sned bild av förstudier

I min Linkedin-bubbla applåderade många nyligen en studie vid Chalmers som kommer fram till att “The effect of ‘strategic planning’ on creating business ‘results’ is negative for public organizations and remains inconclusive, due to insufficient evidence, for private organizations.” Forskarna har ett perspektiv som är bredare än ansatsen att skapa en ny webbplats eller digital arbetsplats, och ofta fokuserar forskningen på offentlig sektor. Det gör att många, felaktigt, drar slutsatsen att det är bättre att ”sluta planera och bara börja bygga”.

I vår bransch ser vi också ett uttryck för detta genom de paket eller skal till framförallt Sharepoint och Office 365, och där löftet något hårdraget är ”Vi har tänkt, du bara kör”. Från ett mer vulgärt präglat amerikanskt affärsspråk lär vi oss saker som ”Fail fast, fail often”.

Jag kan stapla exempel på varandra men låt oss studsa omkring 100 år tillbaka i tiden till det mest kända påståendet kring förstudier: det från Henry Ford. Huruvida han faktiskt sa följande är ifrågasatt men han tillskrivs ofta citatet ”If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

Fokusera på behoven, inte lösningen

Här blir det intressant på riktigt, för Ford (om det nu var han) definierar en dålig förstudie: den där vi frågar användare, kunder, medarbetare vad de vill ha. Ford är för evigt inskriven i fordonshistorien, inte för att han ställde korkade frågor till folk, utan för att han förstod behoven. Han förstod att människor ville förflytta sig bekvämare och snabbare från punkt A till punkt B.

Om han förstod det genom en förstudie vet jag inte. Jag vet inte om han ens var särskilt innovativ i att förstå detta, eller om innovationen låg i genomförandet, men här har du den magiska formeln för ditt kommande utvecklingsprojekt. Du måste förstå vad människor behöver, inte vad de vill ha.

Du har ingen nytta av att veta att folk vill ha en bättre sökmotor. Det vill alla alltid. Du behöver veta vad de måste hitta för att kunna lösa den uppgift de har i den situation de har den. Först då kan du förbättra sökningen.

Grundkraven på en förstudie:

  • Den måste inkludera de människor som ska använda tjänsten/produkten (i vårt fall oftast en webbplats eller digital arbetsplats)
  • Den ska aldrig utgå från existerande eller tänkta lösningar
  • Den ska ge resultat som blir vägvisare både i projektet och den kommande förvaltningen

Men plattformsval då? Budget? Styrning? Ja, en förstudie är ingen tydligt definierad materia. Olika organisationer har olika projektmodeller. Kanske behöver du besvara också dessa frågor innan du har en förstudie som lednings- eller IT-styrningsgruppen vill se. Men innan du har en förstudie som visar vad ni ska uppnå, kommer ingen av de andra frågorna gå att besvara.

I del två av min miniföljetong tittar vi närmare på vilka parametrar som gör att du verkligen kan agera på din förstudie.

Fredrik Wackå

Fredrik Wackå
www.wpr.se

Inlägget är skrivet av SiteVision AB.

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar


Blogginlägget är skrivet av

Nytt intranät?

Ta en titt på intranätet med marknadens nöjdaste kunder!

- SiteVision har marknadens nöjdaste intranätkunder enligt Web Service Award. Boka en en demo och ta reda på varför!

Läs fler blogginlägg: