personaliserar du din webb?
Möter dina besökare samma budskap, vilka de än är? Idag förväntar sig många (nästan tre av fyra!) att mötas av innehåll som är relevant och anpassat för just dem. Att jobba med personalisering är nyckeln.
Med personaliserat innehåll möts besökare på din sajt av olika budskap beroende på var i kund- eller medarbetarresan hen är. En person som besöker din sajt för första gången har med all sannolikhet inte samma behov som den som är tillbaka för sjätte eller sjunde gången. Den som en gång bett om prisuppgifter är i en annan fas än någon som laddat ner ett whitepaper.
Idag förväntar sig dina besökare att du lär känna dem och att du använder den kunskapen för att skapa en relevant digital upplevelse. När du gör det möter du besökarens behov och mål – samtidigt som du når dina mål.
Du väljer innehåll och målgrupper …
Det kan låta krångligt, men i Sitevision är det enkelt. Och du kan göra det helt utan att koda. Du börjar med att skapa olika vyer av en och samma sida och fyller vyerna med precis det innehåll du vill. Efter det kopplar du på regler för vilka målgrupper som ska se vilka vyer. Målgrupperna skapar du utifrån exempelvis metadata, antal besök, katalogobjekt, språk, vilken sida besökaren kom från eller med Javascript som öppnar upp för ännu fler möjligheter.
… eller låter AI stå för analysen
Bland Sitevisions moduler finns Rek.ai som genom artificiell intelligens rekommenderar rätt innehåll till dina besökare. Modulen samlar in sidvisningar på din webbplats eller ditt intranät. Under natten analyserar modulen den insamlade datan och bygger en AI-modell av hur din sajt används. Utifrån AI-modellen presenteras innehållet dagen därpå. På så sätt når rätt budskap dina besökare, kundnöjdheten stiger och du som redaktör behöver inte lägga någon tid alls på analysdelarna. Smidigt och väldigt, väldigt smart.
AI tror till exempel att du gillar de här blogginläggen
Kom gärna tillbaka när du kikat vidare på sajten – då kan det mycket väl hända att AI lärt känna dig ännu bättre.