Vit logotyp Sitevision
Vit ikon för meny.
Vit logotyp Sitevision

blogg

Publicerat:

Framtidens arbetsplats är en hybrid

I förra veckan kom beskedet att de som jobbat hemma på grund av pandemin kan gå tillbaka till sina kontor i slutet av september. Skönt att allt blir som vanligt igen, kanske du tänker? Kruxet är bara att ingenting blir som vanligt.

Illustration av en person som jobbar från kontoret och en som jobbar hemma.

När vi går tillbaka till kontoret igen är det till en hybridarbetsplats. Många vill – och förutsätter – att de delvis ska få jobba vidare hemifrån. Det har fungerat bra och det har underlättat vardagen.

Ledningar måste vara snabba på att skapa en hybrid där det går att delta på plats eller digitalt. Här vågar vi sticka ut hakan och dra det så pass långt att det handlar om att behålla dina medarbetare. Lyssna bara på de här siffrorna:

Enligt Microsofts Work trend index överväger 42 procent av svenskarna att byta jobb. 15 procent har redan bestämt sig för att göra det.

Det här behöver du tänka på:

  • Digitalt ledarskap
    Företag och organisationer måste anpassa ledarskapet efter distansarbete. Alla medarbetare behöver känna sig sedda och ska kunna prestera väl – oavsett var de sitter. Annars riskerar du en spretig verksamhet och medarbetare som söker sig vidare.
  • Modernt intranät
    Under pandemin har verksamheter investerat i ny teknik i hopp om att lösa situationen med hemarbete. Det har gjort intranätet ännu viktigare. Se det som en hubb för all kommunikation (exempelvis riktlinjer om vad som gäller på er hybridarbetsplats) och en samlingsplats för verktyg och system (så att dina medarbetare enkelt hittar rätt).

    Intranätet är också ett sätt för exempelvis HR-avdelningen att komma närmare medarbetarna och ta reda på vad de tänker och hur de mår. Du minns, 42 procent funderar ju på att byta jobb. Här behöver vi fråga, lära av svaren och utvecklas åt rätt håll.

Internet of senses

Vi bad Sitevisions digital workplace strategist Johan Nilsson att ta en titt i spåkulan om vad som trendar inom intranät tio år framåt.

– ”Internet of senses” är en kontorsupplevelse där alla våra sinnen är digitaliserade genom VR. Du kan exempelvis känna av om din affärskontakt är nervös, känna doften av din chefs nybryggda kopp kaffe eller om det verkligen stämmer att din kollega mår bra. Där kan vi snacka effektivt sätt att läsa av hur medarbetarna har det, även när de jobbar hemifrån.


Vill du ha fler tips?

Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev så får du regelbundna tips som gör ditt jobb med webben smartare och smidigare. Ses i inkorgen 👋

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Boka en anpassad demo

    Vill du att vi kontaktar dig för en demo av Sitevision utifrån dina behov?
    Oavsett om du är ny eller redan existerande kund, hjälper vi dig gärna. Fyll i ett enkelt formulär, så kontaktar vi dig. Helt utan förbindelser.


    Förstå grunderna i Sitevision

    En personlig kontakt med kunskap om ditt område

    Svar på dina frågor

    En demo utifrån dina behov

    Du kan också alltid kontakta oss på telefon: 019-17 30 30

    De senaste blogginläggen

    Kontakta oss

    Sitevision
    Drottninggatan 18A
    702 10 Örebro

    Info: 019-17 30 30
    Support: 019-17 30 39

    Boka en demo

    Upptäck alla möjligheter med Sitevision genom en demo utifrån dina behov.

    FÖLJ OSS

    Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev

    Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

    Vit logotyp Sitevision

    Sitevision AB är ett svenskt produktföretag som fokuserar på att utveckla webbpubliceringsverktyget Sitevision.

    Vit ikon för att stänga

    Vi visar gärna

    Det bästa sättet att lära känna Sitevision är genom en demo. Vi tar gärna tid för dig och visar hur det fungerar och alla möjligheter med vår produkt.