Blogg

Sök och du ska finna – 6 tips för bättre sök

Tänk som besökaren, kill your darlings – och ha tålamod. Det är några av tipsen som hjälper dig på vägen mot en vässad sökfunktion.

Sökikon

Att ha en sökfunktion är en hygienfaktor på webben. Den kan användas både för navigering på webbplatsen och för att söka fram information och innehåll. Många besökare har stor nytta av sökfunktionen. Den är även viktig ur ett tillgänglighetsperspektiv. Undersökningar visar till exempel att besökare med särskilda behov oftare använder sökfunktionen för att navigera, än övriga besökare.

Fnuttar och asterisker

Att resultatet av en sökning är relevant och presenteras på ett lättillgängligt sätt är viktigt. Externa sökmotorer som Google har satt standarden för hur sökfunktionen ska fungera. För oss som introducerades till internets och sökmotorernas värld under 90-talet gick en del av datorundervisningen ut på att man skulle lära sig söka på internet. Man tragglade igenom olika sätt att skriva sökfraser. Enkelfnuttar, dubbelfnuttar, asterisker, parenteser. Med lite tur blev resultatet det älskade pojkbandet eller en gullig katt.

Idag har sökfrågornas komplexitet flyttat in under skalet. Vi som ägare av innehållet på webbplatsen förväntas stå för "fnuttar och asterisker". Vad som är ett bra sökresultat och vilka förväntningar besökaren har på funktionen varierar – både beroende på insitament, roll och tidigare kunskap i ämnet.

6 konkreta tips för en bättre intern sökfunktion

  1. Tänk som besökaren
    Kliv utanför "butiken" och kika in genom skyltfönstret som om det vore första gången du besökte webbplatsen. Är det lätt att hitta sökfunktionen? Är det lätt att göra en sökning? Presenteras sökresultaten visuellt tydligt? Hur lätt är det att göra en ny sökning om den första inte gav önskat resultat? Får besökaren hjälp med sin sökfråga i form av sökordsförslag och wildcard-sökningar?
  2. Rubrik och ord
    För att få bra och relevanta sökresultat måste innehållet vara genomarbetat och relevant. Det finns inga genvägar. Rubriker ska vara korta, koncisa och motsvara sidans innehåll. Ord som besökaren förväntas söka på ska finnas i texten. Ligger rubriknivåerna i rätt ordning?
  3. Sökfunktionen kräver arbete och tålamod
    Rom byggdes inte på en dag och samma sak gäller för den interna sökfunktionen. Sökresultaten måste underhållas kontinuerligt. Har innehållet på webbplatsen förändrats? Har besökarnas sökbeteende förändrats? Hur ser sökstatistiken ut för webbplatsen? Har organisationens uppdrag förändrats så att nya saker ska prioriteras högre än tidigare?
  4. Kill your darlings
    Var inte rädd för att utesluta sökresultat från sökfunktionen. Innehållet på webbplatsen bör hållas aktuellt, och så även sökresultaten. Är en fyra år gammal skolmatsedel värd den uppmärksamhet den får? Ska verkligen alla bilder i bildarkivet, inklusive exempelvis "dutt i punktlista.png", visas i sökresultatet? Ska pdf-dokument visas i sökresultatet? Ska webbplatsen ha en separat sökfunktion för till exempel bilder?
  5. Sortera inte, prioritera
    Det kan vara frestande att sortera sökresultaten så att den nyaste informationen alltid hamnar överst. Men vad händer då om den mest relevanta informationen i ämnet publicerades för två år, men petas ner av 23 irrelevanta resultat där sökordet nämns i förbigående, på grund av en sortering? Kan vi istället att prioritera enstaka sidor eller artiklar beroende på ett specifikt scenario?
  6. Allt är relativt
    Sökresultaten baseras på rankingpoäng som räknas ut med hjälp av en algoritm. Det är för de flesta av oss en ganska avancerad matematik. Vad som dock är lite lättare att greppa är att rankningpoängen alltid är relativa varandra. Du kan se det som en prispall där endast ett sökresultat kan vara vinnare, tvåa, trea ... Att säga att alla sidor i ett sökresultat är "viktigast" gör därför varken till eller från.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev