Blogg

En vinnande SEO strategi – 5 steg för att lyckas

För att lyckas med SEO behövs en strategi som ser till helheten. Vad som är viktigt för att synas högt upp i sökresultaten varierar över tid, något som dock alltid är lika viktigt är att sätta användarvänligheten i fokus. Om du lyckas få användaren att uppskatta ditt innehåll och vilja stanna på sajten så har du kommit en god bit på väg. Om du dessutom följer dessa 5 enkla steg så kommer du att ta din SEO till nästa nivå.

SEO-strategi med Anders Delhag

1. Sökordsanalys

Att lägga tid på att ta fram sökord som är viktiga för verksamheten är grundläggande för att lyckas. Vad googlar de som kan vara intresserade av våra produkter, tjänster eller den information som vi tillhandahåller? Vilka sidor vill vi att användarna hittar? När vi svarat på detta så analyserar vi dessa sidor och tilldelar dem varsitt huvudsakligt sökord. Därefter samlar vi alla sökord som vi fått fram i en lista. Viktigt att komma ihåg är att det är inom organisationen som kunskapen och expertisen inom ert ämne finns, utnyttja det!

2. Innehåll som konverterar

Nu är sökordslistan framtagen och det är snart dags att sätta igång med arbetet på sajten. Men först ska vi prioritera i vilken ände vi ska börja. För ett antal år sedan var det naturligt att prioritera de sökord som hade den största sökvolymen, det vill säga de sökord som flest googlar på. Sannolikt var det även detta som många i SEO-branschen rekommenderade. Detta arbetssätt ses idag som ganska förlegat. Det är nämligen inte alls säkert att sökorden med högst volym är de mest konverterande. Vad är då en konvertering? Jo, en konvertering är vad vi vill att användaren gör när den är inne på sajten. Det kan vara allt ifrån att köpa en produkt, registrera sig för ett nyhetsbrev, fylla i ett formulär eller boka ett möte. Så, frågan vi ska ställa oss är: Vilka sökord har vi i listan där användarintentionen sannolikt leder till en konvertering?

Ett exempel från Sitevision:

Sökordet “bygga hemsida” har 1000 sökningar per månad och Sitevision levererar ett CMS för webbplatser till företag, organisationer och offentlig sektor.

Sökordet “intranät app” har 30 sökningar per månad och Sitevision levererar en intranätstjänst där du kan ha intranätet med dig var du än går, i en app i din mobil.

Sökord med rätt intention

I detta exempel är rekommendationen att prioritera “intranät app” trots den relativt låga sökvolymen. Detta för att intentionen bakom sökordet mer sannolikt leder till en konvertering. Det säger oss att en som googlar på denna term är intresserad av en tjänst med ett intranät i en mobilapp.

Men Sitevision vill väl även synas på sökningar som “bygga hemsida”, några av de som googlar kan ju komma från ett företag, en organisation eller en myndighet?

Absolut, men med hög sökvolym kommer ofta hög konkurrens. Det finns mängder av aktörer som har hemsideverktyg som huvudprodukt och bland dem som googlar sitter många privatpersoner, det vill säga inte Sitevisions målgrupp. Det skulle med andra ord kräva lång tid och stora resurser för oss att ranka på detta.

Prioritera efter intention i första hand och sökvolym i andra hand.

Nu kan vi sätta igång med att optimera respektive landningssida efter våra valda sökord.

Metatitel

Sidans titel är ju den som visas ute i sökresultatet och den som användaren klickar på för att ta sig in på sajten. Så den är ju väldigt viktig. Till att börja med så ska ju sidans titel då förstås innehålla sökordet som sidan fokuserar kring. Men väldigt gärna också en call to action.

Vad är då en bra call-to-action i en titel då?

Lite beroende på vad sidan handlar om så skulle ju det kunna vara “komplett guide”, “kom igång idag” eller liknande. För hur viktigt det än är att ligga överst i sökresultatet så är det ju ännu viktigare att folk faktiskt blir intresserade och vill klicka på vår sökträff.

Metabeskrivning

Metabeskrivningen är ju faktiskt ingen rankingfaktor för Google längre men den har ett annat viktigt syfte och är att göra sökträffen klickvänlig och komplettera titeln. Många skannar ju i sökresultatet för information som stämmer överens med sökningen och i metabeskrivningen har man ju chans att med lite fler ord berätta vad de som klickar kan förvänta sig på landningssidan.

Rubriker och bilder

För rubriker så är det ju viktigt att man har en huvudrubrik H1 som innehåller sökordet som är i fokus, för då förstår användaren direkt att man har hamnat rätt. Därefter delar vi in texter i kortare stycken med H2 rubriker eller underrubriker så att det blir lättläst.

När det gäller bilder så är det bra att döpa dem (filnamn) med sökordet vi vill synas på. Så om vi till exempel har en bild som föreställer intranät-appen så kan bilden få heta “intranät app” och sedan få en så kallad alt-text eller bildbeskrivning där vi beskriver med ett par ord vad bilden föreställer.

Detta hittar du i redigeringsgränssnittet i Sitevision under inställningar för varje bild.

En bildbeskrivning hjälper både Google att förstå vad bilden föreställer så att man kan dyka upp i resultaten för bildsök men även skärmläsare ifall användaren inte kan se.

Sidans struktur

3. Snabba upp

Att sträva efter en snabb webbplats bör alltid finnas med i din SEO strategi. Det är ingen nyhet att en långsam sajt skapar frustration hos användaren. I en färsk undersökning har användare i Storbritanien och USA fått svara på frågor om betydelsen av sajters hastighet. Där svarar mer än hälften att de blir negativt inställda till ett företag, organisation eller myndighet som har en långsam sajt. Dessutom kan problem med hastighet leda till förlorade intäkter. Man har nämligen räknat ut att en e-handel som säljer för 100 000 kronor per dag går miste om 2 500 000 kr per år på grund av 1 sekunds fördröjning på sajten. Det finns alltså stor anledning att lägga fokus på att få sajten att ladda snabbt.

Ett enkelt sätt som man kan göra direkt i Sitevision CMS är att konvertera resurskrävande bilder till WebP-format, ett högerklick på en bild i mediebiblioteket och välj “konvertera till WebP. Svårare än så är det inte!

4. Användarvänlighet

En användarvänlig sida värderas högt av både Google och användaren, det finns därför anledning att lägga tid på denna punkt.

För enkelhetens skull så delar vi in användarvänlighet i två huvudsakliga områden: information och navigation.

Information

Säg det med så få ord som krävs för att budskapet ska vara solklart. Ingen orkar sitta och läsa igenom stora textmängder, de flesta skannar innehållet med ögonen. Därför samlar vi det viktigaste vi vill ha sagt i punktlistor och/eller fetmarkerad text.

Navigation

En logisk menystruktur är A och O för att användaren ska hitta vad den söker och stanna på sajten. Det är även viktigt utifrån sökmotorns perspektiv. Om man vill att Google ska hitta våra sidor och indexera dem så behöver de förstå strukturen.

Därför är det viktigt att vi bygger upp sidan enligt regeln att startsidan följs av huvudkategorier och därefter eventuella underkategorier till var och en av dessa. Ett logiskt kategoriträd helt enkelt.

SEO då och nu

5. Länkar

Klicka här för att läsa mer om intranät från Sitevision

Säffle kommun satsade på sociala funktioner i intranätet, läs mer

Du hittar mer information om Sitevisions mobilapp här

På sidan https://www.sitevision.se/cms-for-intranat kan du läsa mer

Ja, så här ser det faktiskt ut på många sajter. Ser du felet? Om inte så kommer vi till det alldeles strax. Interna länkar är viktigt, både för att få användaren att stanna och upptäcka mer av vårt innehåll, men även för att få sökmotorn att förstå hur innehållet hänger ihop.

Vad är då felet med att göra som i exemplet ovan?

Jo, den del i en text som vi väljer att göra till en länk kallas för ankartext och den bör vara ett sökord som är relevant för vår verksamhet samtidigt som den “hintar om” vad användaren kan förvänta sig när den klickar på länken. Vilket vi ju inte lyckas med när ankartexten är “Klicka här”, “läs mer” eller “här”.

Därför bör vi istället lägga upp våra textlänkar som i exemplet nedan:

Här hittar du allt du behöver veta om intranät från Sitevision

Läs även om hur Säffle kommun satsade på ett socialt intranät

Med Sitevision får du även intranätet i en app

Vi ser även till att länka nytt innehåll till befintligt releterat innehåll så att vi knyter ihop ämnen till en helhet på sajten.

Sammanfattning SEO strategi

SEO innehåller många delar och behöver arbetas med kontinuerligt. Man kan alltså aldrig “bli klar” med SEO. Förutsättningar förändras och algoritmer vässas till hela tiden.

Följer du dessa 5 punkter så kommer du dock att komma långt och se både rankingen och den relevanta trafiken till din sajt öka. Lycka till!

Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    CMS för
    intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för
    webbplatser

    Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev