Blogg

Intranätets vara eller icke vara

För två år blev intranätet rejält ifrågasatt och fick på flera håll kämpa för sitt existensberättigande då många ansåg att Teams kunde tillgodose behoven och lite därtill. Idag mår intranätet bättre men frågan är om det ändå inte är dags att gå vidare? På årets Sitevisiondagarna pratade intranätevangelisterna Anna-Karin Jungander och Johan Nilsson om intranätets vara eller icke vara och sökte svar på frågan om vi gör oss själva en otjänst genom att klamra oss fast vid begreppet ”intranät”?

Tumme upp eller tumme ner för intranätets framtid?

Men först, hur mår dagens intranät?

Den årliga trendrapporten ”Hur mår Sveriges intranät” av Web Service Award har under flera år visat ett dalande intresse för intranätet hos landets ledningsgrupper. I rapporten svarar cirka 300 intranätansvariga på flertalet frågor om verksamhetens arbete med intranätet – och i årets rapport svarar endast 36 procent att de har mätbara mål för intranätet. Av dessa 36 procent är det endast 18 procent som rapporterar till ledningen om hur man ligger till mot målen.

Rapporten visar även att endast 10 procent ska byta CMS för sitt intranät vilket är en rejäl nedgång från året innan då 29 procent skulle byta CMS.

De här siffrorna tyder på att intranätet inte prioriteras speciellt högt inom våra verksamheter. Frågan är om det kan bero på mossiga och förlegade associationer till begreppet intranät eftersom det ökade hybridarbetet faktiskt ställer ännu hårdare krav på en digital arbetsplats?

Intranätets roll 2023

Dagens intranät tenderar att vara antingen en fristående plattform med information eller en plattform med ambition att ta ett större digitalt ansvar inom bland annat produktivitet, engagemang och välmående.

Låt oss ta en närmre titt på det senare alternativet som blivit en het potatis på marknaden och som ofta bakas in i begreppet digital employee experience. Ett begrepp där intranätet ses som en möjliggörare för att stötta fler moment och områden än endast interna nyheter och information.

Vi ser bland annat att många moderna intranät bygger eller integrerar in olika SaaS-produkter inom analys, gamification och digitalt lärande för att stötta kritiska verksamhetsmoment.

Det är ett resultat av en demokratiserad digitalisering där flera delar av verksamheten samarbetar och drar nytta av samma teknik. Redan under 2022 fick till exempel HR mer gehör och resurser till digitalisering vilket medförde att marknaden för medarbetarundersökningar, digitalt lärande och onboarding exploderade. Det var viktigt för att attrahera och bibehålla talanger samt för att ständigt jobba med kompetensutveckling.

Men, ska vi då satsa på ett nytt intranät?

Svar: Ja. I samband med ett ökat hybridarbete och det globala marknadsläget har behovet av information och samarbetsmöjligheter aldrig varit större än idag. Men frågan är om vi ska sluta använda begreppet ”intranät” och i stället benämna det som ett verksamhetssystem för att få rätt uppmärksamhet från ledningen.

Kan vi i stället härleda hur våra system och applikationer stöttar våra affärsprocesser och bidrar till kärnaffären skapar vi mycket bättre förutsättningar för att få rätt resurser till digitaliseringen. Kan vi dessutom krydda intranätets värde med ”nya” moment som digitalt lärande eller onboarding får vi även stöd och draghjälp från HR och kan tillgodose flera behov i samma lösning.

Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    CMS för
    intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för
    webbplatser

    Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev