Blogg
Bygga nytt intranät? Tänk på det här!
Varför är en förstudie bra? När ska du göra vad i ditt intranätsprojekt? Och – kanske viktigast av allt – varför är det ens så viktigt med ett intranät? Vi kikar närmare på vad som är bra att tänka på när det är dags att bygga nytt intranät.
Varför bygga intranät?
Ett bra intranät kan öka produktiviteten, engagemanget och välmåendet på din arbetsplats. När dina medarbetare vet var rätt information och verktyg finns och när ni enkelt kan kommunicera med varandra flyter arbetsdagen på och den digitala frustrationen minskar. Dessutom leder kommunikationen på intranätet ofta till att medarbetarna känner sig sedda och hörda. Mår medarbetarna bra, mår företaget bra.
Vad ska du tänka på?
Det är viktigt att du har koll på dina medarbetares och ditt företags behov och bygger intranätet så att det uppfyller dem. Det kan till exempel handla om att:
- Strukturera och personalisera nyheter så att dina medarbetare snabbt hittar rätt information.
- Erbjuda en chatt så att alla kan kommunicera med varandra, oavsett var man befinner sig geografiskt.
- Att det finns en mobilapp så att alla medarbetare kan ta del av kommunikationen – de som sitter vid skrivbord så väl som de som jobbar på fältet (så kallade frontlineworkers).
Att göra en förstudie är en god idé. I förstudien sätter du grunden för hela projektet och svarar på viktiga frågor som målgrupp, syfte, behov och mål. Det underlättar det fortsatta arbetet – att du, och projektgruppen, alltid vet för vem och mot vilka mål ni jobbar. Det är även guld värt under förvaltningsfasen.
Ett annat bra tips är att börja jobba med innehållet på intranätet parallellt med design och utveckling. Ofta kan innehållets form påverka de andra delarna och ju tidigare du ser på vilket sätt, desto bättre.
Bygg intranät med startklara mallar
För dig som vill komma i gång snabbt kan det vara smart att välja en lösning som bygger på färdigutvecklade mallar. Eftersom strukturen redan är på plats kan du fylla på med innehåll direkt och enkelt justera designen så den speglar ditt företags grafiska profil.
I Sitevision kallar vi det för startklara mallar och de bygger på bästa praxis inom intranät och är byggda enligt tillgänglighetsdirektiven. Det kan vara skönt att börja med färdiga mallar – men självklart kan du sedan utveckla vidare lösningen med unika funktioner och lösningar som matchar ditt företags behov tillsammans med någon av Sitevisions certifierade partners.
Tips! Kom även ihåg att spana in Sitevision Marketplace Länk till annan webbplats. som är vår marknadsplats för smarta moduler och funktioner som du enkelt kan ladda ner, prova på och köpa till ditt intranät.
Nästa steg?
Vill du veta mer om intranät och startklara mallar i Sitevision? Boka en demo så visar vi hur det funkar, vilket värde du kan nå och du kan ställa alla dina frågor.
Vill du ha mer koll på hur du ska välja CMS? Läs gärna blogginlägget ”Välja CMS? Tänk på det här!”.
Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev
Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.
Taggar
Dela
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
CMS för
intranät
Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.
CMS för
webbplatser
Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.
Kommentarer