Blogg
Vikten av den digitala medlemsresan
En bra digital medlemsresa gör det enklare att rekrytera nya medlemmar och ge dem rätt värden – och som belöning får du engagemang och lojalitet.
Börja med att lära känna dina befintliga medlemmar
En bra digital medlemsresa bygger på rätt kombination av analys, strategi och teknik som i slutänden ska generera värde för alla dina medlemmar. Som med all digitalisering behöver vi hänga upp vårt arbete på ett syfte för att sedan kunna utvärdera de insatser som görs, strategiska som tekniska.
Vi brukar dela upp den digitala medlemsresan i två olika faser som vi kallar för Rekrytera och Engagera.
Få koll på medlemmarnas behov
Ju mer du vet om dina medlemmars behov desto enklare blir det att erbjuda rätt budskap och värde. Ett vanligt sätt att identifiera behovet är att intervjua befintliga medlemmar om hur de upplever och använder dina tjänster och produkter. Det kan leda till att du får fram hur du ska utforma den digitala medlemsresan.
Kan du identifiera vilka primära utmaningar dina medlemmar har och hur din tjänst eller produkt förenklar deras behov har du ett bra underlag till att skapa relevanta användarupplevelser.
Fasen Rekrytera
Medlemsresan börjar långt innan den presumtiva medlemmen hamnat på din webbplats som till exempel via en annons på Meta, Instagram eller i en branschtidning. I regel innefattas ofta en rad olika kanaler, digitala som analoga, med syftet att leda den presumtiva medlemmen till ett medlemskap.
Till grund för den här fasen ligger en bra kanalstrategi för att skjuta rätt budskap till rätt målgrupp som i sin tur ska generera ett besök till din webbplats. När väl besökaren är på din webbplats gäller det att kunna erbjuda en personaliserad upplevelser med relevanta och personaliserade budskap. Allt ska rimma med löftet du gav i den första kontakten med ditt varumärke samt göra det enkelt och tydligt i varför och hur de blir medlemmar.
Det här kräver en kraftfull plattform som kan samspela med digitala verktyg för SEO, annonser och analys. Det måste även vara enkelt att skapa och testa olika upplevelser som matchar med ditt syfte och användarens behov.
Fasen Engagera
När du lyckats med konverteringen och fått en ny medlem börjar nästa fas där du ska ta hand om dem på bästa sätt och förhoppningsvis få deras engagemang och lojalitet. Det gör du bäst via en medlemssida likt ”Mina sidor” där både information och digitala verktyg kan kombineras för en kraftfull användarupplevelse.
Återigen, ju bättre koll du har på dina medlemmars behov och primära utmaningar desto enklare blir det att förse dem med rätt information och värden. Det här kräver både goda personaliseringsmöjligheter och mobil räckvidd för att kunna möta dem med rätt budskap och information, vid rätt tillfälle.
Kan du dessutom erbjuda medlemmarna möjlighet att interagera med varandra skapar du ännu bättre förutsättningar för engagemang och värdeskapande. Du tar även tillbaka ägandeskapet av dialogen i stället för att den sker på forum i sociala medier som du inte har insyn i, men som även exkluderar många medlemmar.
Avslutningsvis
Lyckas du med att identifiera medlemsresan blir det lättare att bygga en digital medlemsresa som skapar värde för medlemmen och din organisation. Medlemmen får rätt stöd och information och som belöning får du engagemang och lojalitet.
Webbinarium om effektiv medlemsrekrytering
Vill du synas mer och rekrytera fler medlemmar? Öka engagemanget? Och till och med skapa ambassadörer? Anmäl dig till vårt webbinarium "Effektiva strategier för medlemsrekrytering tisdagen den 16 april för att ta reda på hur du kan ta din medlemsresa till nästa nivå.
Mer om medlemsorganisationer?
Spana in hur Sitevision stöttar medlemsorganisationer i alla delar av medlemsresan. Och håll utkik i bloggen, vi kommer att fördjupa oss mer inom ämnet framåt.
Taggar
Dela
CMS för
intranät
Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.
CMS för
webbplatser
Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.