Vit logotyp Sitevision
Vit ikon för meny.
Vit logotyp Sitevision

blogg

Publicerat:

Framtidsspaning: Spelar intranätet roll?

Har pandemin påverkat vår syn på hur ett bra intranät ska vara och funka? Under Sitevisions senaste myndighetsträff bjöd vår Johan Nilsson på en framtidsspaning om just intranätets roll i framtiden. Karin Gustavsson, som är produktansvarig på Arbetsförmedlingen, gav flera framgångstips.

Bild på Johan Nilsson från Sitevision

Tumme upp till att jobba hemifrån – men hur mår vi egentligen?

Innan pandemin ansåg 44 procent av världens företag att det inte var okej att jobba hemifrån. Orsaken? Det saknades metoder för styrning och ledarskap och säkert en smula känsla av brist på kontroll.

När vi börjar närma oss en vanligare vardag igen vill nio av tio fortsätta att jobba hemifrån minst en dag i veckan. Samtidigt visar en rapport från Previa att vi aldrig mått så fysiskt och psykiskt dåligt på (hemma)jobbet som idag. Många har oroat sig för nära och kära. Och att jobba vid köksbordet månad efter månad håller inte ergonomiskt i längden.

Pandemin har gjort oss digitala, men det har skett i all hast. Fortfarande är det ofta så att styrning och ledarskap inte har hängt med. Nu gäller det att skapa förutsättningar för den välmående hemmajobbaren. För den är här för att stanna.

Sammanhang och hubb

Vi ser nya användarbeteenden. Många startar sin dag i ett samarbetsverktyg (som Slack eller Teams) snarare än på intranätet. Samtidigt gäller det att leverera innehåll som är till hjälp i jobbet och skapa ett sammanhang som alla är en del av. Med ett intranät som hubb går det att undvika fällan att bygga små företag i företaget. Det blir dessutom en naturlig plats att samla dokumentation, inlägg och annat innehåll på efter mötets slut.

Begreppsförvirring

Förr pratade vi om intranät eller digital arbetsplats. Nu pratar vi om Hybrid Workplace eller Employee Engagement Platform. Oavsett vilket begrepp vi använder är det bästa av allt att diskussionen har börjat handla om hur digitala verktyg kan främja välmående och engagemang (inte bara produktivitet). Om hur HR, IT och kommunikation tillsammans kan skapa ett intranät som fyller många funktioner.

– För vi är ju inga mänskliga robotar som hela tiden ska optimeras inom produktivitet, avslutar Johan.

Arbetsförmedlingens intranätsprojekt

Karin Gustavsson är produktansvarig på Arbetsförmedlingen och ansvarar för projektet att ta fram ett nytt intranät. På Arbetsförmedlingen känner de igen begreppsförvirringen men landade i att de skapar ett ganska traditionellt intranät som löser verksamhetens behov.

För att ta reda på vad som skaver med nuvarande intranät gör de löpande undersökningar bland medarbetarna. Prioritet är att göra intranätet till en startpunkt där medarbetare kan hitta information, även om det innebär att de slussas vidare till andra system.

På frågan vilka framgångsfaktorerna i projektet är svarar Karin:

  • Människorna. Vi har ett bra, tvärfunktionellt team med många olika kompetenser. Stjärnor som vi sedan har kombinerat med handplockade konsulter.
  • Jobba agilt. Projektet drivs genom ett agilt arbetssätt där vi är beredda att ändra oss under resans gång. Teamet stämmer av, mäter och styr om. Med lite av en trial-and-error-attityd kan vi delleverera och ta oss snabbt framåt i projektet.
  • Betaversion. Att ha en betaversion ute tidigt, och flytta innehåll i etapper, ökar engagemanget.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Boka en anpassad demo

    Vill du att vi kontaktar dig för en demo av Sitevision utifrån dina behov?
    Oavsett om du är ny eller redan existerande kund, hjälper vi dig gärna. Fyll i ett enkelt formulär, så kontaktar vi dig. Helt utan förbindelser.


    Förstå grunderna i Sitevision

    En personlig kontakt med kunskap om ditt område

    Svar på dina frågor

    En demo utifrån dina behov

    Du kan också alltid kontakta oss på telefon: 019-17 30 30

    De senaste blogginläggen

    Kontakta oss

    Sitevision
    Drottninggatan 18A
    702 10 Örebro

    Info: 019-17 30 30
    Support: 019-17 30 39

    Boka en demo

    Upptäck alla möjligheter med Sitevision genom en demo utifrån dina behov.

    FÖLJ OSS

    Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev

    Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

    Vit logotyp Sitevision

    Sitevision AB är ett svenskt produktföretag som fokuserar på att utveckla webbpubliceringsverktyget Sitevision.

    Vit ikon för att stänga

    Vi visar gärna

    Det bästa sättet att lära känna Sitevision är genom en demo. Vi tar gärna tid för dig och visar hur det fungerar och alla möjligheter med vår produkt.