Blogg

Intern kommunikation – varför är det viktigt?

Digitala verktyg som hjälpmedel för att samarbeta och hålla oss uppdaterade om vad som händer i företaget är för de flesta mer eller mindre en självklarhet. Men hur ska du på bästa sätt nå ut med information och samtidigt stärka medarbetarupplevelsen?

Vi tar en djupdykning i olika begrepp och reder ut varför just intern kommunikation är så viktigt för företagets framgång.

Anders Delhag på bild ihop med en ikon med pratbubblor

Värdet av intranät och digitala samarbetsverktyg

Du har kanske hört begreppet Digital Employee Experience (DEX)? Hur som helst handlar det om arbetet med att skapa en positiv och produktiv arbetsupplevelse för anställda genom digitala medel. I den här bloggen kommer jag att återkomma till det ett par gånger men jag kommer kort och gott att benämna det medarbetarupplevelse.

Varför är intern kommunikation viktigt?

En del av syftet med en god intern kommunikation på företaget är att nå en positiv medarbetarupplevelse för alla anställda på företaget. Men ökad produktivitet, bättre teamkänsla och employer branding är naturligtvis också viktiga komponenter och mål för de allra flesta verksamheter.

Intranätet har en central roll

Då intranätet fungerar som en intern webbplats för företag, organisationer och myndigheter så är det den naturliga plattformen för att dela information, kommunicera ut nyheter och underlätta samarbete. Nedan listar jag några skäl till att just intranätet är en så bra kanal att använda för att förbättra den interna kommunikationen och medarbetarupplevelsen.

  • Centraliserad tillgång till information: Intranät erbjuder en centraliserad plattform där anställda kan få åtkomst till företagets information, policyer och riktlinjer. Det gör det enkelt för dem att hitta vad de behöver.
  • Möjlighet till interaktivitet: Ett modernt intranät går att använda som en samarbetsplattform där du kan möta dina kollegor digitalt, chatta, dela och diskutera innehåll samt publicera videos. Allt detta sammantaget skapar en känsla av gemenskap oavsett om kollegorna sitter i rummet bredvid, på hemmakontoret eller är på resande fot.
  • Information når ut snabbt: En ytterligare faktor som gör intranätet till själva navet i den interna kommunikationen är att det går så snabbt att få ut nyheter och information till medarbetarna. På ett klick kan du nå ut med ditt budskap till hela organisationen, i realtid.

Digitala samarbetsverktyg och effektivitet

Videokonferens, dokumenthantering och chatt är några av de digitala samarbetsverktyg som blivit en viktig del av dagens arbetsplats. Här är hur de kan hjälpa till att främja medarbetarupplevelsen och vässa den interna kommunikationen.

  • Flexibilitet och mobilitet: Genom tillgång till digitala samarbetsverktyg kan organisationer erbjuda sina medarbetare möjligheten att arbeta flexibelt och från olika platser. Det ger en ökad kontroll över arbetsmiljön samtidigt som medarbetaren kan arbeta lika effektivt oavsett var hen befinner sig.
  • Ökad produktivitet: Samarbetsverktyg förenklar både samarbete och den interna kommunikationen mellan anställda. Det leder till ökad produktivitet och effektivitet inom organisationen.
  • Kunskapsdelning: Genom chattplattformar och filutbyte blir det lättare för anställda att kommunicera och dela kunskap.
  • Integration med intranät: Många digitala samarbetsverktyg kan enkelt integreras med Sitevisions intranät för en smidigare användarupplevelse. Det skapar en helhet och en sammanhängande plattform för intern kommunikation.

Sammanfattning intern kommunikation

En fungerande och komplett plattform för den interna kommunikationen kommer sannolikt att både öka produktiviteten och sammanhållningen på din arbetsplats. God medarbetarupplevelse är en viktig faktor för att locka och behålla talanger och samtidigt skapa en positiv arbetsmiljö. Intranät och digitala samarbetsverktyg spelar en central roll i att förbättra den interna kommunikationen genom att erbjuda enkel tillgång till information. Dessutom underlättar de ett effektivt samarbete var medarbetarna än befinner sig.

 

Sugen på mer kunskap?

Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev och ta del av bloggar, webbinarier, föreläsningar och massor av kunskap om vårt digitala arbetsliv.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

    Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

    CMS för
    intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för
    webbplatser

    Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Digital samarbetsplattform

    Samla din organisations digitala verktyg med Sitevision som digital samarbetsplattform.

    Videokonferens, livestreaming och chatt

    Dokumenthantering med samredigering

    Federation med Matrix

    Tillgänglighet enligt WCAG AA

    All data lagras inom EU

    Läs bloggen Varför ska en vd bry sig om värdet av en bra digital medarbetarupplevelse? Läs bloggen Sitevision i hela ledet – 3 tips för att optimera processen

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev