Case

Smart modul hjälper Jula schemalägga personalen

Vem tar kassan? Vem har ansvar för infodisken? Och vem lunchar när? Tack vare en smidig modul på intranätet kan varuhuskedjan Jula nu schemalägga och detaljplanera hela personalstyrkan.

Bakgrund och utmaning

”Vi behövde en gemensam lösning”

Familjeföretaget och varuhuskedjan Jula har ett intranät som används flitigt av medarbetarna på de 136 varuhusen runt om i Sverige, Norge, Finland och Polen. Intranätet är byggt i Sitevision och kan nås via datorer, butikshanddatorer och privata enheter.

– Som tjänsteman hämtar du nyheter och information här, som medarbetare i butiken blir intranätet ett arbetsredskap för att stötta det dagliga och praktiska arbetet, förklarar Carl-Johan Edberg, project resource på Jula.

Det Jula saknade var en gemensam plats där de också kunde schemalägga och detaljplanera personalstyrkan på varje varuhus. För att möta behovet hade en del varuhus börjat bygga egna funktioner, vilket inte var en hållbar lösning på sikt.

– Vi behövde en gemensam lösning som går att utveckla från centralt håll. Vi vill att våra verksamheter jobbar lika så mycket som möjligt så att vi kan dra lärdom av varandra och nyttja storskalighetseffekterna, förklarar Carl-Johan Edberg.

Lösning

Detaljplanerar medarbetarnas positioner

Lösningen blev en specialbyggd modul kopplad till intranätet. Tack vare funktionen, som togs fram i samarbete med Consid, kan Jula nu schemalägga personalen på ett smidigt sätt. På respektive butikssida kan butikschefen detaljplanera medarbetarnas positioner. Ska Lisa stå i kassa 1 mellan klockan 9 och 12, ta lunch mellan 12 och 13 för att sedan ta infodisken under eftermiddagen, ja då står det där.

– Nu kan du hämta ut exakt vilka som jobbar en dag och hur länge. Vi ser alla som är schemalagda, vilket gör det lättare att dagsplanera och att planera om när någon har blivit sjuk.

Dessutom, menar Carl-Johan Edberg är gränssnittet lätt att jobba i. Och, som sagt, modulen nås lätt via såväl dator, handdator som den egna mobiltelefonen.

Jula bemanningsschema

"– Eftersom alla vet vad var och en ska göra kan vi utföra vårt jobb mer effektivt. Alla är på rätt ställe vid rätt tidpunkt, man behöver inte gå och kika på en papperslapp på lagret för att se vad man ska göra."

Carl-Johan Edberg, project resource på Jula

REsultat

”Vi kan utföra vårt jobb mer effektivt”

Det de är mest nöjda med, förklarar Carl-Johan Edberg, är att verktyget är så smidigt. All information som behövs finns lättillgänglig för alla medarbetare, på en och samma plats.

– Det har tagits emot otroligt bra av personalen, precis som hela intranätsprojektet. Det är mobilt, tillgängligt och lättkonsumerat. Oavsett vem vi pratar med känner alla att vi som företag har tagit ett stort steg, konstaterar han.

Förutom att modulen ger en bra överblick och smidig planering bidrar den också till en mer effektiv arbetsvardag.

– Eftersom alla vet vad var och en ska göra kan vi utföra vårt jobb mer effektivt. Alla är på rätt ställe vid rätt tidpunkt, man behöver inte gå och kika på en papperslapp på lagret för att se vad man ska göra, säger han och fortsätter:

– Att ha den här kontrollen och överblicken över arbetsuppgifterna gör det också lättare att skapa rutiner och dokumentation. Då kan vi stötta varuhusen framåt på ett bättre sätt.

Vill du se mer? Boka demo!

Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

Taggar

Dela

Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

Boka demo och upptäck alla möjligheter

Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

Följ (med) oss

PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev