SiteVision-bloggen

Publicerat: 2018-05-11

Därför är personalisering framtiden

Personalisering i SiteVision får dina besökare att stanna på webbplatsen

Dagens användare ställer allt högre krav på de webbplatser de besöker. Med
personalisering kan du svara upp mot de kraven och skapa en bättre webb och
bättre UX med hjälp av anpassat innehåll.

I ett tidigare inlägg pratade vi om hur man använder A/B-tester i sin webbdesign. Har du kommit igång med det så har du anpassat din hemsida för de som använder den och sannolikt kommer du göra fler tester för att kontinuerligt uppdatera din webbplats. Då kan det vara dags att också snegla mot personalisering. Ett nyttigt begrepp inom webbutveckling och digital marknadsföring, men det finns många som inte jobbar med det i dagsläget. Det tycker vi är synd, så nu vill vi förklara varför det är så viktigt för stora webbplatser såväl som små.

Personalisering handlar om att använda sig av det man känner till om besökaren för
att visa relevanta saker på ett sätt som besökaren föredrar. Du kan till exempel känna till var besökaren befinner sig och vilken enhet som används. Genom cookies och analystjänster kan du också se hur besökaren navigerar på din webb och vad som hen tycker är intressant och inte.

Tre punkter att tänka på

1. Rätt innehåll. Oavsett om besökaren är intresserad av en fördjupande guide, ett överskådligt blogginlägg eller ett fördelaktigt erbjudande så bör du tillhandahålla det. Genom analyser av exempelvis navigeringsmönster kan du se vilket innehåll användaren föredrar och anpassa webben utefter det i ditt CMS.

2. Rätt tidpunkt. Det spelar ingen roll hur rätt innehållet är om det kommer vid fel tidpunkt. Om en besökare precis har kommit till din hemsida via en sökning på ”vinterdäck när på året” så är det kanske inte läge att svara med ett erbjudande på fyra vinterdäck. Där och då vill besökaren snabbt få reda på vilket datum hen måste byta däck på sin bil. Då är denna information du ska delge. Hjälper du besökaren lösa ett problem blir de mer benägna att handla från dig längre fram.

3. På ett engagerande sätt. Engagera användare kan du göra på många sätt, ett av dem är att använda Call to Actions (CTA:s) som leder användaren vidare i till exempel en köpprocess. Har användaren fått svar på när man måste byta till vinterdäck, är det kanske läge att följa upp med en Call to Action som presenterar det där erbjudandet om fyra vinterdäck. Vet du vad besökaren heter kan det också vara trevligt att använda namnet i din kommunikation, men gör det på ett naturligt sätt.

Det finns egentligen ingen gräns för hur mycket du kan personalisera på din webbplats: text, banners, pop-ups eller bilder. För dig som precis har kommit igång kan det vara klokt att börja titta på några få aspekter, för att sedan utvärdera och göra fler personaliserade lösningar.

Kan din sajt erbjuda en personaliserad användarupplevelse med bra innehåll så kommer den locka besökare och minska risken för att de lämnar din webbplats för en annan. Då har du fått lojala besökare och kommit långt i ditt arbete med konverteringsoptimering. Lycka till!

Är du nyfiken på hur CMS:et SiteVision kan hjälpa dig att arbeta mer strategiskt och effektivt med din webbplats? Kontakta oss gärna för en personlig demo.

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar