Blogg

Därför är personalisering framtiden

Dagens användare ställer allt högre krav på webbplatser de besöker. Med personalisering kan du svara upp mot de kraven och skapa en bättre webb och bättre UX med hjälp av anpassat innehåll.

Texten "En personaliserad upplevelse får dina besökare att stanna längre"

Personalisering handlar om att använda sig av det du känner till om besökaren för att visa relevanta saker på ett sätt som besökaren föredrar. Du kan till exempel känna till var besökaren befinner sig och vilken enhet som används. Genom cookies och analystjänster kan du också se hur besökaren navigerar på din webb och vad som hen tycker är intressant och inte.

Tre punkter att tänka på

1. Rätt innehåll

Oavsett om besökaren är intresserad av en fördjupande guide, ett överskådligt blogginlägg eller ett fördelaktigt erbjudande så bör du tillhandahålla det. Genom analyser av exempelvis navigeringsmönster kan du se vilket innehåll användaren föredrar och anpassa webben utefter det i ditt CMS.

2. Rätt tidpunkt

Det spelar ingen roll hur rätt innehållet är om det kommer vid fel tidpunkt. Om en besökare precis har kommit till din hemsida via en sökning på ”vinterdäck när på året” så är det kanske inte läge att svara med ett erbjudande på fyra vinterdäck. Där och då vill besökaren snabbt få reda på vilket datum hen måste byta däck på sin bil. Då är det den information du ska dela med dig av. Hjälper du besökaren lösa ett problem blir de mer benägna att handla från dig längre fram.

3. På ett engagerande sätt

Engagera användare kan du göra på många sätt, ett av dem är att använda call-to-actions (CTA:s) som leder användaren vidare i till exempel en köpprocess. Har användaren fått svar på när man måste byta till vinterdäck, är det kanske läge att följa upp med ett call-to-action som presenterar det där erbjudandet om fyra vinterdäck. Vet du vad besökaren heter kan det också vara trevligt att använda namnet i din kommunikation, men gör det på ett naturligt sätt.

Det finns egentligen ingen gräns för hur mycket du kan personalisera på din webbplats: text, banners, pop-ups eller bilder. För dig som precis har kommit igång kan det vara klokt att börja titta på några få aspekter, för att sedan utvärdera och göra fler personaliserade lösningar.

Kan din sajt erbjuda en personaliserad användarupplevelse med bra innehåll så kommer den locka besökare och minska risken för att de lämnar din webbplats för en annan. Då har du fått lojala besökare och kommit långt i ditt arbete med konverteringsoptimering.

Lycka till!

Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    CMS för
    intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för
    webbplatser

    Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Läs bloggen 7 enkla råd för att mäta rätt på intranätet Läs bloggen 8 anledningar till att ha samma CMS för webb och intranät

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev