Blogg

Del 1: Värdet av en digital medarbetarupplevelse

Vill du öka produktiviteten på ditt jobb, få mer välmående medarbetare och öka engagemanget? Då är en riktigt bra digital medarbetarupplevelse någonting för dig. I den här bloggserien berättar Katarina Bonde, CMO på Sitevision, om hur du kan tänka. Först ut fokuserar vi på effekterna och värdet för medarbetarna.

Katarina Bonde, CMO på Sitevision, om digital medarbetarupplevelse

På Siteivsiondagarna 2023 pratade vi om värdet av en digital medarbetar­upplevelse.

Den digitala arbetsplatsen spelar en stor roll för medarbetarupplevelsen – från första kontakten och genom hela anställningen. Det ska vara enkelt att hitta rätt, att samarbeta med varandra och att skapa innehåll – men hur når du dit? Och hur får du med dig medarbetarna?

För att behålla de bästa talangerna måste arbetsgivare ge sina medarbetare mer än bara ett jobb. Medarbetarnas upplevelse är i fokus, mer än någonsin tidigare, särskilt i en värld där den digitala arbetsplatsen håller på att bli den enda arbetsplatsen.

Katarina Bonde höll ett föredrag om just det och summerar innehållet i två bloggar. Första bloggen handlar om de effekter som en bra digital medarbetarupplevelse ger samt vad det skapar för värde hos medarbetarna. Den andra bloggen fokuserar på vad som krävs för att skapa engagemang på den digitala arbetsplatsen och hur du kan göra för att uppnå det.

Vad är en digital medarbetarupplevelse?

Låt oss börja med att reda ut några begrepp. Två trendande begrepp just nu är digital arbetsplats och medarbetarupplevelse. Sammanslaget blir det digital medarbetarupplevelse – som i många sammanhang också uttrycks som digital employee experience eller DEX. Som om vi inte hade nog med X-förkortningar – CX, UX, CXM, TXD och HyFlex är bara några exempel.

Begreppet digital medarbetarupplevelse innefattar medarbetarens alla känslor kring den digitala interaktionen med sin organisation och sitt arbete. Alltså det du upplever från första rekryteringskontakten (exempelvis annonsen) fram till den sista dagen på arbetet.

Undersökningar visar att över hälften av anställda i företag och organisationer säger att deras organisation inte lyckas uppfylla deras förväntningar på en bra digital medarbetarupplevelse.

Värdet med en digital medarbetarupplevelse

Vi ska nu fokusera på hur du kan bidra till bättre resultat i din organisation. Grunden är en tydlig strategi. IT-analysfirman Gartner Länk till annan webbplats. förutspådde att endast 40 procent av företag och organisationer skulle ha strategier på plats för att arbeta med den digitala medarbetarupplevelsen år 2023. Det borde vara 100 procent.

Det låter stort med strategi, men vi ska göra det enkelt. Vi gör det genom att fokusera på vilket värde du vill uppnå och del två kommer att handla om hur du uppnår det.

Värdet av en bra digital medarbetarupplevelse är alltså de effekter som den ger: bättre produktivitet, bättre effektivitet, mer välmående medarbetare och ökat engagemang.

Jag ska förklara.

Människa – engagerade medarbetare

Vi börjar med människor – där är målet att engagera medarbetarna. Värdet av det blir att du får medarbetare som har positiva upplevelser på arbetet. De kommer att känna större anknytning till sina roller, kollegor och organisationen som helhet. Det i sin tur leder till minskad personalomsättning, med upp till hela två procent, enligt vår studie. Dessutom minskar frånvaron. Och ni får ett starkare arbetsgivarvarumärke.

Arbetssätt – mer effektivt och produktivt arbetssätt

Så går vi till arbetssätt – här är målet att effektivisera ditt och dina kollegors arbete. Värdet av det blir att du får förbättrad produktivitet. För när medarbetarna är engagerade och motiverade blir de inte bara gladare, de gör också sitt jobb snabbare. Var och en av dem kan spara 20 minuter i veckan bara genom att din organisations internkommunikation blir enklare och mer effektiv.

Och så kommer ni att ge bättre service. Glada medarbetare ger glada målgrupper. Dina kollegor kommer att vara mer proaktiva i att hitta möjligheter för era kunder, klienter, medlemmar och medborgare.

Teknik – kreativitet och innovation

Och så avslutar vi med teknik där målet är att möjliggöra förbättringar samt nya lösningar och funktioner. Värdet där är att du får är en kreativ och innovativ arbetsplats. Engagerade medarbetare känner sig nämligen mer bekväma med att dela med sig av förslag, nya perspektiv och tankar till både kollegor och ledning. Det är sen gammalt. Men få organisationer öppnar upp för dessa möjligheter.

Och så kommer behovet av IT-support att minska. När ditt företag eller din organisations arbete blir mer effektivt och produktivt lägger IT mindre tid och pengar på att lösa supportärenden. Tänk vad ditt IT-team istället skulle kunna lägga sin tid på. Vem vill inte uppnå såna här resultat? Men varför gör man inte det då?

Jo, för att många ofta sitter med en eller flera av följande utmaningar:

  • Mejl är standardkommunikationskanalen,
  • personer som jobbar på fältet har begränsad digital tillgång,
  • kollegorna på kontoret tillbringar mer tid i sina affärssystem, snarare än på gemensamma plattformar som exempelvis intranätet
  • och det är svårt att nå fram med relevanta nyheter och information.

Känner du igen dig?

Du är inte ensam. Kolla in Jula Holding som hade precis de här utmaningarna och lyckades skapa en riktigt bra lösning. Till case om Jula Holding på Consids webbplats. Länk till annan webbplats.

Men sen då?

I nästa blogg kommer du få praktiska tips för att skapa engagemang på den digitala arbetsplatsen och hur du kan göra för att uppnå det. Då fokuserar vi på strategin för att skapa en bra digital medarbetarupplevelse.

 

Räkna med Sitevision

Föreställ dig en organisation som har 625 anställda där 70 procent jobbar på kontor och 30 procent på fältet. De har två internkommunikatörer och två webbredaktörer. Med en fungerande digital arbetsplats som ger en bra medarbetarupplevelse kan organisationen spara 24 300 timmar och 4 120 563 kronor – varje år.

Resultatet är baserat på en studie som vi gjort, tillsammans med Forrester.

Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    CMS för
    intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för
    webbplatser

    Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev