Case

Allt i molnet – efter massiva IT-attacken

När Kalix kommun utsattes för en hackerattack låg hela IT-systemet nere och plötsligt kunde de 1 600 medarbetarna inte kommunicera med varandra. Kommunens medskick till andra? Att nyttja molnet och låta en tredje part sköta driften.

Bakgrund och Utmaning

Kalix kommuns intranät hade sedan länge tappat sin funktion som den givna kommunikationskanalen. Versionen var så pass gammal att den inte gick att uppdatera och medarbetarna hade börjat använda sig av andra kanaler för att nå varandra. Arbetet med att skapa ett nytt och smartare intranät var i gång när man den 16 december 2021 plötsligt utsattes för en attack.

Kalix intranät i bärbar dator.

”Låg nere med allt”

Attacken, en så kallad ransomeware-attack, påverkade i princip alla kommunens verksamhetssystem. E-post och ventilation låg nere och man kunde heller inte betala ut löner och försörjningsstöd. Det blev dessutom en fråga om liv och hälsa, hur skulle man nu kunna säkerställa att äldre inom hemtjänsten fick sina mediciner, till exempel?

– Vi blev snart tvungna att stänga ner hela nätverket för att stoppa attacken och säkerställa att de inte kom åt känslig information. Då både externwebb och intranät låg på egna servrar innebar det att dessa också stängdes ner, berättar Pernilla Jansson, kommunikatör vid Kalix kommun.

Lösning

Nytt intranät – på 10 dagar

Det fanns ingen kanal för att nå alla medarbetare, läget var ohållbart och behovet av ett nytt intranät stort. Kommunen, som innan attacken hade varit på väg att byta till molntjänsten Sitevision Cloud för deras intranät, fick nu bråttom. Och bara inom en och en halv vecka hade man ett nytt intranät.

– Att det gick att lösa så pass snabbt betydde oerhört mycket. Det är avgörande med snabb återkoppling i en sådan här situation, menar Pernilla Jansson.

Resultat

”Säkerheten först”

I dag har Kalix kommun ett användarvänligt och modernt intranät som går att komma åt oavsett var du är.

– Vi ville få en pålitlig och trovärdig kanal för intern kommunikation och skapa den där vi-känslan och nu är vi på god väg, menar Pernilla Jansson.

Innan attacken hade kommunen all drift på egna servrar men i och med kraschen tänkte man om. Behöver man sitta på allt själv? I stället för att låta egen personal hantera ännu ett verktyg, varför inte låta leverantören sköta driften?

– Det är verkligen vårt medskick till andra, se till att ha säkra och stabila lösningar för att nå ut med information om krisen är framme. Genom tydlig och tillgänglig information som uppdateras kontinuerligt slipper man onödig oro och missförstånd och bygger förtroende.


Taggar

Dela

Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

Boka demo och upptäck alla möjligheter

Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

Följ (med) oss

PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev