Case
Året med SVT – prisad sajt som inspirerar
De har ett unikt uppdrag – att göra tv för alla i Sverige. Så hur redovisar man bäst hur väl SVT levt upp till public service-uppdraget? Jo, med en attraktiv, lättillgänglig – och prisad – webbplats. Så här blev Året med SVT!
Bakgrund och Utmaning
Hela Sveriges Television, så beskriver SVT sig själva. Och uppdraget – att vara i allmänhetens tjänst – är ett uppdrag som också ställer krav, krav på att redovisa hur pengarna har använts. Varje år gör SVT en public service-redovisning för att visa hur man har levt upp till de krav och villkor som ställs i sändningstillståndet. Det handlar om utbud, organisation och ekonomi. Granskningsnämnden, politiker, journalister, forskare och ja – allmänheten också såklart, får en insyn i arbetet.
Lösning
Lättillgänglig och attraktiv
Public service-redovisningen är en mastig lunta på cirka 130 sidor. För att göra innehållet mer lättillgängligt byggdes en webbplats som också kunde driva trafik till SVT:s webbplats.
Det var SVT:s strategiavdelning som tillsammans med Sopra Steria utvecklade och byggde webbplatsen i Sitevision. Det togs fram texter, bilder, grafik, siffror och statistik. Allt som behövdes för att kunna svara på frågor som vad SVT gjort för pengarna, hur de stått sig i konkurrensen, hur de klarat granskningen och vad publiken har tyckt om dem. Mycket information och fakta men hela tiden med ett och samma fokus – att göra sajten så lättillgänglig och attraktiv som möjligt.
Resultat
Vinnare Svenska designpriset
Så hur blev det då? Ja, att sajten kammade hem den prestigefyllda vinsten People´s choice i Svenska designpriset säger ju en del. Dessutom är det ett levande material. Här finns alla möjligheter att på enkla sätt uppdatera texter och bilder, utveckla menyn och öka sökbarheten. Förhoppningen är att webbplatsen ska fortsätta leda till diskussioner, ökad kunskap och svar på allmänhetens frågor. Och – varför inte – inspirera andra.
Taggar
Dela