Blogg

Varför ska internkommunikatören bry sig om värdet av en bra medarbetarupplevelse?

Internkommunikatören är viktig för att skapa engagemang och välmående på arbetsplatsen. Det behövs effektiv internkommunikation och en positiv digital medarbetarupplevelse för att organisationen ska fungera bra och hålla ihop.

3 personer sitter i en soffa och har möte

På Sitevisiondagarna 2023 pratade vi om värdet av en digital medarbetarupplevelse. Sammanfattningen kan du ta del av i två bloggar som handlar om värdet och hur du skapar det. Nu fortsätter vi på samma ämne men fokuserar på varför olika roller i företaget ska bry sig om värdet av en bra digital medarbetarupplevelse.

För att medarbetare ska känna sig delaktiga och engagerade i företagets mål och framgångar är det viktigt att de får ta del av rätt information i rätt tid. Som internkommunikatör spelar du en viktig roll. Varför blir då den digitala medarbetarupplevelsen viktig för dig? Här bjuder vi på fyra anledningar – och en lösning.

1. Effektiv kommunikation

En bra digital medarbetarupplevelse gör så att du kan kommunicera smidigt och effektivt inom organisationen. Det blir enklare att sprida viktig information, nyheter och interna meddelanden till alla medarbetare när de befinner sig på samma plattform.

Dessutom kan medarbetarna kommunicera enkelt och snabbt med varandra – oavsett var de är geografiskt eller vilka enheter de använder.

2. Öka engagemang och stärk företagskultur

Genom ett lättillgängligt kommunikationsverktyg kan du som internkommunikatör skapa en mer interaktiv och engagerande miljö för medarbetarna.

Det här blir också en kanal för dig att förstärka och sprida företagskulturen. Varför inte dela historier, värderingar och framgångar? Med all säkerhet kommer det att stärka gemenskapen och samhörigheten inom organisationen.

3. Feedback och dialog

En bra digital medarbetarupplevelse förenklar feedback och dialog – inte minst mellan medarbetare och ledningen. Det är viktigt för att skapa en kultur där öppen kommunikation och kontinuerlig förbättring uppmuntras.

4. Anpassning efter förändringar

När du fokuserar på den digitala medarbetarupplevelsen och jobbar aktivt med att förbättra den kommer det att spilla över på internkommunikationen. Det blir nämligen enklare för dig att anpassa kommunkationen efter nya tekniska förändringar och förändringar av dina medarbetares behov – eftersom plattformen alltid är uppdaterad och redo för nya utmaningar. Det är avgörande för att hålla kommunikationskanaler relevanta och effektiva över tid.

Lösningen då?

Många organisationer har länge haft som mål att ha en enda intern kommunikationskanal – en kanal där alla medarbetare kan nå all aktuell och relevant information.

Under pandemin var det många som snabbt implementerade flera nya affärssystem och i kombination med allt mer uppdelade organisationer har det blivit svårt att nå målet med en kanal. Men det finns andra parametrar som kan stå i vägen för en kommunikationskanaler också. Kanske känner du igen dig?

  • Mejl är standard istället för det gemensamma intranätet.
  • Personer som jobbar på fältet har begränsad tillgång till digitala verktyg.
  • Medarbetarna på kontoret tillbringar mer tid i affärssystem än på gemensamma plattformar som exempelvis intranätet.

Jag vill ändå uppmana till att satsa på en digital kommunikationskanal som når alla dina kollegor var som helst, när som helst. En kommunikationskanal som ger goda förutsättningar att leverera engagerande nyheter och information som är anpassad efter medarbetarens specifika behov. Den kommer ju också göra det möjligt för internkommunikatören att skapa en sömlös helhet av både företagsövergripande och avdelningsspecifika nyheter.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

    Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

    CMS för
    intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för
    webbplatser

    Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Digital samarbetsplattform

    Samla din organisations digitala verktyg med Sitevision som digital samarbetsplattform.

    Videokonferens, livestreaming och chatt

    Dokumenthantering med samredigering

    Federation med Matrix

    Tillgänglighet enligt WCAG AA

    All data lagras inom EU

    Läs bloggen ChatGPT förändrar allt – och mycket mer Läs bloggen Bloggarna som engagerade flest under 2023

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev