SiteVision-bloggen

Publicerat: 2017-06-19

91 procent av SiteVisions kunder är nöjda med supporten visar ny undersökning

Hög servicenivå är avgörande för en kundsupport. Enligt rapporten Hur mår Sveriges webbplatser? Trendundersökning 2017 är SiteVisions kunder nöjdast med sin support.

För att en kunds verksamhet ska fungera smidigt behövs en utmärkt support med hög servicenivå. På vår kundsupport i Örebro har vi därför samlat ett gäng kompetenta supportstjärnor som älskar att lösa problem och förstår sig på webbredaktörens vardag. Det verkar uppskattas av våra kunder, hela 91 procent uppger att de är nöjda med SiteVisions support. Det är bäst bland alla marknadsledande CMS.

Support som finns nära kunden

Vikten av att ha en supportavdelning som finns nära kunden går inte att överskatta. Utländska CMS som inte erbjuder support på svenska blir såklart mer svårjobbade för svenska kunder. En del CMS skickar sina kunder till ett supportforum på engelska, eller till forum på exempelvis Facebook där kunden ibland behöver förlita sig på att andra användare kan hjälpa till när någonting krånglar. De här olika lösningarna innebär att vägen fram till rätt person kan vara omständlig och ta lång tid. Det är tid som kunden inte har, och en support på svenska som kan nås direkt är därför ovärderlig.

Utöver ett kompetent supportteam är det också viktigt att minst en supportutvecklare finns till hands. Det ska också finnas flera kontaktytor, så att kunden kan få hjälp på det sätt som han eller hon föredrar. Förutom telefon och mejl, är ett kontaktformulär en riktigt bra grej. Det hjälper och guidar kunden att fylla i mer exakt information om supportärendet, och därför kan supporten hjälpa kunden snabbare.

SiteVisions kunder nöjdast

Hur nöjd kunden är med sin leverantörs support kan även bero på själva CMS:et. Bland de fyra marknadsledande CMS:en finns en skillnad i andelen positiva. Klart nöjdast är de med SiteVision, där hela 91 procent uppger att de är nöjda med sin leverantörs support. Sen blir det ett rejält hopp ner till de kunder med Drupal där 73 procent är nöjda med supporten. De som har EpiServer hamnar ungefär kring snittet, 68 procent uppger att de är nöjda. Wordpress-användarna ligger något lägre än snittet, 65 procent uppger att de är nöjda med leverantörens support.

Andelen som är uttalat missnöjda är inte så stort. I snitt är det åtta procent. Det är runt snittet som de med Drupal, EpiServer och Wordpress ligger. Däremot är det väldigt få av de med SiteVision som är missnöjda, enbart två procent. SiteVisions fördel kan vara att det är ett mer nationellt CMS än övriga och därför är mer nära sina kunder. En bra support är där för sina kunder när de behöver det.

Inlägget är skrivet av SiteVision AB. Fler blogginlägg och nyheter från oss:

Vill du ha nyheter, blogginlägg och erbjudanden bekvämt levererade till din e-postadress? Prenumerera på vårt nyhetsbrev inSite! Fyll i din e‑postadress nedan:

Följ SiteVision:

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar