SiteVision-bloggen

Publicerat: 2018-01-16

Tre nyckelfaktorer som gör besökarna nöjda på din webbplats

Tre sätt att göra besökarna nöjda på din webbplats

Att ha nöjda besökare är ett av de största målen som ett företags hemsida ska
uppfylla. Därför är det viktigt att lyssna på vilka faktorer besökarna värdesätter
högst.

Vad får dig att bli nöjd med din upplevelse när du besöker en hemsida? Sannolikt har det att göra med tre viktiga faktorer som hjälper till att skapa nöjda besökare på webben. Här kommer tre punkter att fundera på för att få en bra UX, användarupplevelse, på din webb.

1. Svara på de rätta frågorna

I de flesta fall har besökarna ett syfte eller mål när de besöker din webbplats, samtidigt som de förväntar sig att snabbt kunna finna den information de söker. Därför är det viktigt att se till att de gör just detta. Fundera över vilka frågor de kan tänkas vilja ha svar på och skapa därefter innehåll som motsvarar detta. Utan användbart innehåll – färre och mer missnöjda besökare.

Det är också viktigt att tänka på att det bör finnas mer än ett sätt att hitta till viss information. Om besökaren gång på gång behöver återvända till startsidan kommer personen till slut tröttna och lämna din webbplats. Att addera en sökfunktion till webbplatsen kan också vara ett smart drag.

2. Det ska vara enkelt att hitta på webbplatsen

För att det ska vara enkelt för besökaren att hitta på webbplatsen är navigering och struktur A och O. Navigeringen och webbdesignen ska vara smidig, enkel och tydlig – då är den som mest användbar för besökaren.

Undvik navigeringssystem som kräver speciella program. Då kommer nämligen färre att se din webbplats som användbar. Besökaren behöver också förstå hur webbplatsens navigationsfunktion fungerar och i länkar och rubriker är det därför bra att använda ord som känns naturliga för besökaren. Markera även tydligt var någonstans besökaren befinner sig på webbplatsen.

3. Gör informationen lättförståelig

När besökarna har hittat informationen de söker är det viktigt att den är lätt att ta till sig. I dag är det tolv procent av de som besöker svenska webbplatser som inte förstår den information som publicerats, enligt WSA:s trendrapport.

Ett bra sätt att underlätta för läsaren att förstå är rubriker. De ska vara tydliga och ge läsaren en bra ingång. Till skillnad mot tryckt media kan du använda lite längre rubriker, du betalar inte per ord och du får plats att tydliggöra ytterligare för läsaren. Även bilder, infografik och diagram fungerar som hjälpmedel för besökaren att förstå informationen. Tänk också på att lägga språket på en lagom nivå, använder du för svåra ord och begrepp är risken att många inte förstår den information du vill förmedla.

Genom att använda rätt nycklar och verktyg kommer användbarheten på din webbplats att öka och du får fler nöjda besökare. Ett modernt och enkelt CMS gör det dessutom lätt för dig att göra rätt. Lycka till!

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar