Case studies

Upplands-Bro kommuns webbplats responsiv för en modern livsstil

Enligt Stiftelsen för Internetinfrastrukturs senaste undersökning ”Svenskarna och Internet” har Sverige världens mest uppkopplade befolkning. Resultaten visar bland annat att 86 procent använder internet i hemmet, 65 procent använder internet i mobiltelefonen och hela 85 procent e-handlar, och allt pekar på att utvecklingen fortsätter i snabb takt. Det här skapar nya möjligheter för både kommersiell verksamhet och för aktörer inom offentlig sektor om de kan erbjuda topptjänster via sina webbplatser. För att göra det krävs dock ofta både avancerad teknik och eftertraktad kompetens. Upplands-Bro kommun, med 24 000 medborgare och beläget nordväst om Stockholm, vände sig till SiteVision när de skulle skapa en extern webb med de förutsättningar som krävdes för att ta tillvara på befintliga möjligheter och möta både nuvarande och framtida utmaningar.

För oss är det perfekt att nya SiteVision automatiskt anpassar vår webb utifrån användarens enhet. Dessutom maximerar vi driftsäkerhet och minimerar administration genom att vi kör SiteVision i molnet. - Johan Hedberg, IT-chef, Upplands-Bro kommun

Utmaning

Precis som de flesta verksamheter arbetar Upplands-Bro kommun hårt för att se till att medborgare har tillgång till relevant information och smarta e-tjänster dygnet runt och utan avbrott. Som ett led i sitt arbete utvecklade kommunen en ny grafisk profil och en ny och mer effektiv design för sin externa webb. I samband med att den skulle rullas ut på kommunens webbplatser, ville man säkerställa att innehållet optimerades utifrån den mängd olika enheter som dagens användare har.

Vi är många som använder allt ifrån mobiltelefoner till PCs, laptops och surfplattor, säger Johan Hedberg, It-chef på Upplands-Bro. Det skapar en enorm flexibilitet som vi ska omfamna och utveckla. Samtidigt måste vi som jobbar med IT-lösningarna vara lyhörda för vad som krävs för att kunna tillhandahålla denna flexibilitet utan att vi tummar på informationskvalitet och säkerhet, fortsätter han.

I princip såg kommunen två möjligheter att implementera de nya webbplatserna: En väg var att utveckla mobilanpassade webbplatser som var och en var anpassade för specifika typer av enheter. En annan väg var att jobba med konceptet responsiv design, vilket utmärks av att webbplatsen utformats på ett sätt som gör att den känner av vilken typ av enhet som besökaren för tillfället använder och automatiskt anpassar innehållet utifrån det.

Samtidigt ville Upplands-Bro hitta en lösning som var billigare än att anlita It-konsulter i alltför stor utsträckning. Inte heller ansåg man att det var optimalt att själva tvingas anställa, underhålla, behålla och utveckla den IT-kompetens som krävs för hantering av sin infrastruktur.

– Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsplats även för våra It-tekniker, och därmed ville vi gärna se till att de får jobba med strategiska uppgifter som exempelvis verksamhetsutveckling, snarare än mer rutinartat och resurskrävande drifts- och underhållsarbete.

Lösning

Upplands-Bro hade arbetat med SiteVision under några år och var mycket nöjda. Därför var det ett enkelt val att utöka samarbetet när SiteVision tillkännagav att deras webbpubliceringsverktyg hade utvecklats med stöd för responsiv design, ett stöd som dessutom ingår i grundutbudet.

– Med de nya funktionerna kan våra redaktörer snabbt lära sig hur de själva skapar responsiva webbplatser", säger Johan Hedberg. Det innebär många sparade skattekronor samtidigt som medborgarna får tillgång till relevant information oavsett vilken enhet de använder.

Dessutom valde man att lägga hanteringen av webbpubliceringen i molnet med Sitevision Cloud.

– Med SiteVision Cloud får vi ett webbpubliceringsverktyg där redaktörerna kan hantera uppdateringar direkt i webbläsaren utan inblandning av konsulter, säger Johan Hedberg. Vi slipper också underhålla och utveckla en egen infrastruktur samt den kompetens som krävs för det.

Resultat

Enligt Johan Hedberg är det viktigaste resultatet av webbsatsningen att den uppfyller, eller överträffar, medborgarnas förväntningar.

– Tack vare vårt samarbete med SiteVision har vi framgångsrikt implementerat vår nya grafiska profil på vår externwebb, och samtidigt ser vi till att innehållet automatiskt anpassas utifrån användarens enhet, säger Johan Hedberg. Det ligger i linje med en modern och mobil livsstil och responsen från användarna har varit mycket bra.

Även internt har man uppnått stora effektiviseringar.

– I princip har vi lyckats minimera konsultberoendet på två sätt: Vi har sett till att våra redaktörer själva kunde hantera webbplatserna, även i den nya moderna miljön där innehåll skulle vara tillgängligt i flera olika enheter. Samtidigt har vi skapt en modern IT-miljö med hög kapacitet, utan att själva tvingas köpa in, underhålla, drifta och utveckla själva infrastrukturen.

Inte minst viktigt för en kommun är förstås också att den är ständigt tillgänglig. Med Sitevision Cloud ser Upplands Bro till att ha tillgång till just den kapacitet som krävs för att maximera upptiden dygnet runt.

Därigenom sätter vi punkt för de traditionella problem som många kommuner får så snart en händelse gör att trafiken till webbplatsen ökar, exempelvis ifall en krissituation skulle uppstå, avslutar Johan Hedberg.

Upplands-Bro kommun
Johan Hedberg, projektledare Upplands-bro kommun

Johan Hedberg, projektledare Upplands-bro kommun

o SiteVision-partner: Egen implementation

Johan Hedberg

IT-chef, Upplands-Bro kommun